fredag den 27. december 2013

Se dig (ikke) tilbage

Skrevet af Bolette Stubbe Teglbjærg

Da jeg for en måneds tid siden spurgte på Twitter om der fandtes en blog på dansk om softwaretest, var svaret nej. Min medredaktør ville dog gerne som jeg starte en, og så var vi pludselig i gang.

Vi startede med en diskussion af hvad bloggen skulle hedde, og mit forslag ”pragmatisk test” fik Carsten helt op i det røde felt og triggede bloggens første indlæg: ”Nej, vi kan ikke bare være pragmatiske”.

Når jeg ser tilbage på det sidste år, så forstår jeg godt hvor mit forslag  kom fra. Altså hvorfor jeg ønskede et mere pragmatisk fokus på test end dét jeg havde haft og havde oplevet hidtil. Fordi – for mig er pragmatisk det samme som praktisk, og det er lige præcis dét jeg gerne vil være. Jeg vil gerne ændre noget, jeg vil gerne gøre en forskel. (Senere kom bloggen som bekendt til at hedde Refleksioner over software test og -udvikling)

Jeg deltog i oktober i en fantastisk Master Class i Rapid Software Testing (RST) afholdt af James Bach. Før og efter har jeg læst og dyrket alt hvad jeg har kunne finde om alternativet til ISTQB, dvs. det Bach og hans kumpaner kalder Context-Driven Testing og RST.

Jeg er en stor fan af Bach. Så stor en fan at jeg tror denne Master Class i RST har ændret mit liv. Fra at være en ikke så stolt, men trolig ISTQB certificeret tester (bl.a. på Nokia i mange år) med en lille gnavende følelse af faktisk ikke at have styr på hvad jeg lavede – og have vanskeligt ved at retfærdiggøre det testarbejde jeg udførte - er jeg nu et sted i mit liv og i min karriere som tester hvor jeg virkelig er i tvivl om hvad jeg har lavet indtil nu. Den lille gnavende følelse har gennem Bach fået noget at vokse af og er blevet et fuldvoksent råb som stiller spørgsmål til tingene. For hvad har jeg egentlig lavet?

Da vi i sidste uge på arbejdet havde besøg af to dygtige russere, som heldigvis er blevet en del af vores testteam, og jeg udarbejdede slides der skitserede vores tilgang til test, dukkede tvivlen op igen. For jeg skrev, at vi er inspireret af den kontekstdrevne skole og at vi praktiserer Exploratory Test (ET) og Session Based Testing (SBT).  Dette kombineret med deres spørgsmål om testmetoder, prioriteter og kvalitetskriterier gjorde, at jeg endnu engang måtte se mig tilbage. Og her slog det mig så: Vi kan ikke forklare det! Vi tester som vi gør, fordi vi ikke ved hvad vi ellers skal gøre. Bach og andre der mestrer kontekstdreven test, ville more sig kosteligt over dette.  Eller måske mest af alt nikke genkendende til det.

Den kontekstdrevne skole er en ekstrem stillingtagen til verden. Til test. Når man først er gået ind ad den dør kan man ikke lade være med at stille spørgsmål – til alt. Alt hvad kollegaerne siger, andre testere siger, udviklerne siger, ledelsen siger, skal pludselig udfordres – og man er dermed også tvunget til at tage stilling til hvad man selv mener.

Det er også en relativ indadvendt og personlig proces at foretage dette paradigmeskift fra traditionel ISTQB-fokuseret test til den kontekstdrevne tilgang. Det starter som tanker og fluffy idéer. Det er svært at gøre det håndgribeligt og samtidig er test cases, templates og best practices lige røget ud til højre.

Det er tid til at tage stilling til hvordan jeg tester i hver enkelt kontekst. Derfor længes jeg efter det pragmatiske eller det praktiske. Efter at kunne svare på – hvorfor tester jeg? Hvorfor tester jeg som jeg gør? Hvad er det vigtigste at teste? Hvilken metode bruger jeg?

Når jeg ser tilbage på det sidste år, ser jeg ikke mange svar på de ovenstående spørgsmål. Jeg ser dog, at jeg ikke har forholdt mig kritisk, og på bedste sokratiske manér er det vel også dét, Bach og den kontekstdrevne skole gerne vil opnå, at vi testere udfordrer det givne, ser på hvad vi har gjort indtil nu og tager stilling til, hvad det er vi gerne vil fremover.

Så ved du, hvad du gerne vil?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar