søndag den 19. januar 2014

Om risici ved afholdelse af workshop

Skrevet af Bolette Stubbe Teglbjærg

Kan man lære af andres fejl eller kun af sine egne? Hvis du tænker du kan drage nytte af andres fejltagelser, så læs med her. Jeg vil gerne fortælle om hvordan man ikke afholder en workshop.

Fornylig afholdt jeg en workshop om risk assessment af udvidelsen af en applikation. For mit vedkommende var det første forsøg som facilitator af en workshop og jeg gruede lidt for det. Ikke fordi det var et svært emne eller nogle vanskelige kollegaer, tværtimod faktisk. Men af en erfaren kvinde indenfor branchen havde jeg fået påbud om, at jeg før workshoppen skulle være helt skarp på, hvad jeg gerne ville have ud af den og vigtigst af alt - være i stand til at formulere og kommunikere dette til deltagerne.

Måske på baggrund af dette påbud var jeg længe om rigtig at få fart på forberedelserne til workshoppen. Jeg ville gerne først lave en opdeling af applikationen i funktioner og komponenter, som vi så kunne tale ud fra. Jeg havde også en idé om at deltagerne skulle udføre forskellige opgaver i legoklodser eller modellervoks – indtil jeg blev spurgt hvordan jeg ville vise mit (test-) arbejde i modellervoks. Så blev den idé lagt på hylden. Med det samme.

Til sidst overvejede jeg helt at droppe workshoppen fordi der ”sikkert ikke kommer noget brugbart ud af det alligevel”. Heldigvis er jeg klog og livserfaren nok til at genkende en stor lysende advarselstrekant når jeg ser én, og det fik mig til at indse, at jeg blev nødt til at afholde den fordømte workshop uanset om jeg ville (turde) eller ej.

Jeg vendte tilbage til udgangspunktet og de basale spørgsmål: Ville risk-based testing give mening i dette projekt og hvordan griber jeg det i så fald an?

Projektet jeg er tester på blev fra starten af kendetegnet ved to ting. 1: Det er et risikofyldt projekt og 2: Det er vagt defineret.

Jeg er ene tester på dette projekt som er af relativ kort varighed, så derfor giver det mening at forholde sig til konteksten og spørge: hvis dette er et risikofyldt projekt, hvordan kan jeg bruge denne information til at fokusere og styre testindsatsen hen til dét der er vigtigt?

Jeg afholder en workshop, tænkte jeg. En workshop der har til formål at: i samarbejde at identificere mulige risici i det implementerede system og en vurdering heraf.

Opnåede jeg dette? Nej. I hvert fald kun delvist.

Var der gode lærepenge i afholdelsen af selve workshoppen? Ved jeg nu mere om, hvordan jeg skal gribe én an næste gang? Ja.

Der er risici ved at afholde en workshop. Og her er der 6 punkter der fortæller hvordan du ikke skal gøre:

  • Brug ordet risiko om dine kollegaers arbejde uden at forklare sammenhængen og baggrunden
    • Risiko er ikke et positivt ladet ord, så vær varsom med at sige, at der en risiko ved et stykke arbejde uden samtidig at forklare at det kan håndteres – at du har tænkt dig at gøre netop dette
  • Inviter alle udviklere i projektet
    • Som udgangspunkt vil de fleste softwareudviklere (som jeg kender) hellere kode end at tale processer, kigge på Excel ark eller PowerPoint slides. Hvis der er en ”lead” i projektet som godt kan lide at tale og kommunikere, så inviter ham/hende. Der er ingen grund til at slæbe alle de andre med. Invitér dem evt. som “Optional Attendees”.
  • Afhold workshoppen oveni en bunke andre møder
    • I starten af et projekt er der mange usikkerheder og uvisheder der skal afklares. De fleste søger at finde fodfæste samtidig med de gerne vil i gang med at kode. Hvis udviklerne har travlt og lige har været til en bunke andre møder, så er det måske ikke det rigtige tidspunkt at hive dem (alle) ind til et nyt.
  • Påtag dig alle roller
    • Du kan ikke både være facilitator, tester, skribent og procesleder. Og det skal du ikke forsøge at være. Uddelegér og vælg omhyggeligt dine medhjælpere til at udfylde de vigtige roller.
  • Undlad at gøre det tydeligt hvad målet og formålet med en risk assessment workshop er
    • Hvis deltagerne ikke forstår hvorfor de er der, eller hvad det er du gerne vil, så bliver det svært for dem at bidrage. Hvis workshoppen er til for at hjælpe dig i dit arbejde, så udtryk dette – også mere end én gang. Husk at takke dem for deres deltagelse.
  • Lav om i alle dine slides, Excel-ark, noter og andre papirer kort før workshop start
    • Din forberedelse til workshoppen er din basis, dit udgangspunkt og dét du ønsker at gennemgå med de andre deltagere. Lav det om i sidste øjeblik og du vil have trukket tæppet væk under dig selv, nærmest bogstaveligt talt.

Held og lykke med din egen workshop hvis og når du kommer dertil. Jeg glæder mig til at høre om dine fejltagelser, måske jeg kan lære af dem!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar